Projekty MSK zaměřené na „Podporu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty“
Objevujeme přírodu ve školním parku
Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty |
|
Dotace na školní rok: |
2024/2025 |
Název priority: |
Podpora aktivit v zahradách |
Výše dotace: |
60 000 Kč |
Spolufinancování: |
10 000 Kč |
Doba realizace: |
září 2024 – červen 2025 |
Cíl projektu
Cílem tohoto projektu je aktivně zapojit žáky studující vyjmenované obory do propagace chovu včel a čmeláků, do monitoringu ptačích druhů, bezobratlých živočichů, motýlů a do realizace květných louček.
Dalším cílem je zatraktivnění školního parku vybudováním nových interaktivních prvků a doplnění stávajících i nových expozic vzdělávacími panely.
Mezi hlavní úkoly patří i sdílení získaných znalostí a dovedností v oblasti environmentálního vzdělávání s žáky základních a mateřských škol formou environmentálních aktivit.
Název projektu: Snižujeme energetickou náročnost školního provozu
NEINVESTIČNÍ ÚČELOVÝ PŘÍSPĚVEK V RÁMCI EVVO Z ROZPOČTU MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE
Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty pro školní rok 2022/2023
Cílem projektu je formování pozitivního a odpovědného ekologického vztahu žáků a pracovníků školy k životnímu prostředí, poukázat na nutnost šetření elektrické energie a aktivně zapojit žáky do realizace snížení energetické náročnosti školního provozu.
Plánované aktivity pomohou žákům k propojení mezipředmětových vztahů a k pochopení teoretických vědomostí, které žáci získávají v odborných a přírodovědných předmětech. Pomohou k aplikaci poznatků a dovedností žáků z různých oblastí odborného a polytechnického vyučování zejména fyziky a environmentální nauky.
Výše dotace: 66 000 Kč
Spolufinancování: 3000 Kč
Doba realizace: prosinec 2022 – červen 2023
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje
Program Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty pro školní rok 2018/2019
Název projektu: Badatelství
Název dotační priority: Podpora badatelství v okruhu přírodních věd
Cíl projektu:
Realizací projektu se posílí badatelské vzdělávání žáků v oblasti polytechnického vzdělávání a spolupráce se žáky základních škol a dětmi mateřských škol.
Aktivity plánované projektem pomohou žákům se zájmem o danou oblast navázat na předchozí environmentální projekty, využít jejich výsledky a technické zabezpečení a předat získané vědomosti a dovednosti žákům základních a mateřských škol. Projekt rovněž podporuje praktickou a badatelskou činnost žáků, spolupráci pedagogů a žáků střední školy a partnerských základních škol.
Popis projektu ke stažení – zde.
Badatelský tým
Od ledna začal fungovat badatelský tým z řad žáků druhého ročníku studijního oboru Přírodovědné lyceum ve složení Veronika Kozelková, Bára Dostálová, Viktor Kurtin, Marin Vícha a děvčat z prvního ročníku studijního oboru Agropodnikání ve složení Veronika Podolínská a Klára Hartmannová. Tým se zájmem o biologické zpracování odpadu, chov žížal, hydroponické pěstování rostlin a pěstování hub a tým ochotný celoročně se starat a zabezpečovat výživu žížal a rostlin.
Hlavní úkoly týmu:
– sběr bioodpadu
– sledování množství bioodpadu
– analýza vhodnosti a složení bioodpadu pro chov žížal
– stanovování výtěžnosti bioodpadu
– pozorování života žížal
– využití žížalí vody jako hnojiva pro hydroponické pěstování rostlin
– založení a sledování pokusů hydroponického pěstování rostlin (sledování pH, teploty a konduktivity vody, najít nejvhodnější rostliny a materiál pro pěstování, správnou koncentraci hnojiv pro hydroponické pěstování rostlin)
– pěstování hub na různém podkladu v různém prostředí
– získat podklady ze své činnosti pro následné zpracování výsledků bádání formou závěrečných prací nebo SOČ
Tým metodicky vedl aktivity pro základní a mateřské školy, včetně badatelských úkolů. Navrhoval a realizoval jednotlivé úkony pro efektivní kompostování, chov žížal, hydroponické pěstování pokojových rostlin, pokusů hydroponického pěstování rajčat v různém substrátu a s různým roztokem, pěstování hub, sledování výtěžnosti pěstování hub na různém podkladu.
Hydroponie
V lednu byly zakoupeny nádoby pro hydroponické pěstování rostlin. Nejprve se musely nádoby sestavit, opatřit substrátem a vysázet rostliny. Členové badatelského týmu se rozhodli pěstovat pokojové rostliny, bylinky a založili pokusy s rajčaty. Pěstovali rajčata v různých substrátech a také v různém prostředí – jen ve vodním prostředí, ve vodě spolu s žížalím čajem a ve vodě s hydroponickým hnojivem. Výsledky růstu rostlin pravidelně zaznamenávali.
Chov žížal
V lednu členové badatelského týmu započali s chovem žížal. Nejprve museli sestavit zakoupené vermikompostéry. Pak do nich naskládali podkladové textilie a zeminu, do které umístili kalifornské žížaly. Ty začali pravidelně krmit bioodpadem. Pravidelně sledovali teplotu půdy, život žížal, množství konzumovaného bioodpadu, tvorbu žížalího čaje, který používali pro přihnojování hydroponicky pěstovaných rajčat. Vytvořili jednoduchý plakátek pro vermikompostování.
Praktická ukázka zpracování bioodpadu
Členové badatelského týmu připravili pro mateřské školy ukázkové hodiny vermikompostování. Nejprve dětem vysvětlili pojem bioodpad, ukázali jim vermikompostér, pomocí kterého je možné zpracovat bioodpad prostřednictvím žížal, seznámili je se stavbou žížaly, pozorovali žížaly pod lupou a na závěr děti žížaly nakrmily.
Celkem proběhly tři aktivity, kterých se zúčastnily děti z MŠ Olomoucká, Opava.
První aktivita proběhla 21. května 2019. Akce se zúčastnilo 21 dětí MŠ a dvě členky badatelského týmu.
Druhá aktivita proběhla 29. května 2019 za účasti 18 dětí z mateřské školy. Aktivitu realizovali dvě členky badatelského týmu.
Poslední aktivita proběhla 20. června 2019. Této aktivity se účastnilo 22 žáků mateřské školy a dvě členky badatelského týmu.
Pěstování hub
Projekt Badatelství byl doplněn o pěstování různých druhů hub (žampiny bílé i hnědé, hlíva ústřičná) na různých podkladech. Nejprve členové badatelského týmu zakoupili sadbu, naočkovali toto podhoubí na různé druhy podkladu a umístili do badatelské místnosti. Později z důvodu vysoké teploty a sucha byl pokus přemístěn do sklepních prostor školy a na školní pozemek.
Odpady jako zdroj surovin
V rámci realizace projektu Badatelství byly uskutečněny dvě přednášky o možných způsobech zpracování odpadů a předcházení vzniku odpadů ve společnosti. Lektorkou obou přednášek byla Ing. Janáková Iva Ph.D. ze spolupracující katedry environmentálního inženýrství VŠB. První přednáška proběhla ve středu 6. března 2019 v aule školy. Hlavním tématem byly odpady a jejich recykláty. Přednášky se účastnili žáci 1., 2. a 3. ročníku přírodovědného lycea a žáci 1. ročníku studijního oboru Agropodnikání.
Druhá přednáška byla realizována 30. dubna, které se zúčastnili žáci druhého a třetího ročníku přírodovědného lycea. Téma přednášky znělo „Využití biotechnologických postupů při likvidaci odpadů“.
Badatelství ZŠ
Členové badatelského týmu připravili výukové hodiny také pro žáky základních škol. Na začátku svého programu vysvětlili dětem pojem bioodpad, ukázali možnost zpracování bioodpadu prostřednictvím žížal. V laboratoři biologie seznámili žáky se stavbou těla žížaly, realizovali s nimi badatelské pokusy související s životem žížal. Na závěr si žáci mohli vyzkoušet krmení žížal bioodpadem.
Celkem proběhly tři aktivity.
První aktivita se uskutečnila 11.června 2019. Této aktivity se zúčastnilo 18 dětí 3.třídy ze Základní školy Opava, Englišova a dvě členky badatelského týmu.
Druhou aktivitu navštívilo 17 žáků 1.třídy ZŠ Opava, Englišova a tři členové badatelského týmu.
Poslední aktivita proběhla 24.června. Na realizaci se podíleli dva členové badatelského týmu a 18 žáků ZŠ Opava, Kylešovice.
Informace o projektu
Projekt „Učíme se navzájem“ je krajský projekt zaměřený na „Podporu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve školním roce 2017/2018“. Smyslem tohoto programu je maximálně zapojit žáky všech studijních oborů naší školy do předávání získaných vědomostí a dovedností z oblasti environmentálního vzdělávání žákům základních a mateřských škol. Pro tyto žáky je připravená řada vzdělávacích aktivit, exkurzí, environmentálních programů, přednášek a terénních cvičení. Na projektu budou spolupracovat žáci a pedagogové dvou základních škol a jedné mateřské školy.
Popis projektu ke stažení – zde.
Badatelství v přírodních vědách
Environmentální program určený žáků základních škol v rámci realizace „Učíme se navzájem“ proběhl 2. března v ZŠ Malé Hoštice. Nejprve se žáci dověděli informace o hliníku a pak jim děvčata 3. ročníku přírodovědného lycea připravila řadu zajímavých pokusů s hliníkovými plechovkami. Žáci hledali řešení daného problému a pak pokus realizovali, aby si prověřili svůj předpoklad.
Domácí zvířata
V rámci projektu „Učíme se navzájem“ se uskutečnila řada exkurzí na drobnochovu školního statku. Komentovanou prohlídku domácích zvířat absolvovali žáci mateřských i základních škol. 6. dubna to byla ZŠ B. Němcové a MŠ Elišky Krásnohorské, 11. dubna opět MŠ Elišky Krásnohorské, 12. dubna MŠ Heydukova, 17. a 24. dubna – MŠ Otice, 22. května – MŠ Sadová.
Naučná dendrologická stezka
Ve středu 18. října 2017 se žáci 1. ročníku ZŠ Malé Hoštice zúčastnili environmentálního programu s názvem „Naučná dendrologická stezka“. Tento program si pro ně připravili žáci 3. ročníku studijního oboru Přírodovědné lyceum v rámci realizace projektu „Učíme se navzájem“. Prvňáčci se nejprve učili poznávat dřeviny podle plodů a listů, soutěžili ve sběru žaludů, připravovali podzimní koláž a své poznatky si nakonec mohli prověřit v dendrologickém testu.
Poznej život včely
Vysvětlení principu včelstva a jeho fungování, poznání hierarchie včelstva a seznámení se stavbou těla včely bylo náplní environmentálního programu pro žáky ZŠ Malé Hoštice, který se uskutečnil 15. května v rámci realizace projektu „Učíme se navzájem“.
Přednáška 1.
Žáci 2. a 3. ročníku přírodovědného lycea se ve středu 7. února zúčastnili v rámci projektu „Učíme se navzájem“ přednášky „Rostliny a stres“. Lektorkou jim byla pracovnice katedry biochemie UP Olomouc RNDr. Martina Špundová Ph.D. Žáci si také mohli vyzkoušet měření obsahu chlorofylu, přípravu extraktu chlorofylu a mnoho dalších zajímavých úkolů.
Přednáška 2.
Ve středu 15. listopadu se žáci 1., 2. a 4. ročníku přírodovědného lycea seznámili s problematikou genetiky lidské populace formou přednášky, kterou si pro ně připravil pracovník UP Olomouc RNDr. Petr Nádvorník, Ph.D.
Sbíráme hliník
Vzdělávací aktivita určená MŠ v rámci projektu „Učíme se navzájem“ probíhá úspěšně po celý školní rok. 28. dubna se jí zúčastnila MŠ Opava, Heydukova a 9. května MŠ Riegrova, Opava. Na programu byly tentokrát zajímavé pokusy s hliníkovými plechovkami, informace o hliníkovém odpadu a na závěr si mohli děti vyrábět z hliníku přáníčka.
Svět pod lupou
Vzdělávací program pro žáky základních škol, který je součástí environmentálního projektu „Učíme s e navzájem“ proběhl 6. dubna v laboratoři biologie. Své zkušenosti o pozorování lišejníků a bezobratlých živočichů pod lupou předávala děvčata 3. ročníku přírodovědného lycea žákům 1. třídy ZŠ Boženy Němcové v Opavě.
Terénní cvičení
Ve dnech 19. a 20. října se žáci 3. ročníku Přírodovědného lycea zúčastnili terénního cvičení v rámci realizace krajského environmentálního projektu „Učíme se navzájem“. Cílem této aktivity bylo osvojit si poznatky o monitoringu vody, půdy a ovzduší. Tyto poznatky pak předají žákům základních škol. Součásti výpravy byla také exkurze do úpravny pitné vody v Karlově, kde se mohli seznámit s procesem čištění povrchové vody a také s čištěním pískových filtrů.
Terénní cvičení Z�
Pro nejaktivnější základní školu bylo připraveno žáky 3. ročníku přírodovědného lycea ve dnech 16. a 17. května terénní cvičení v Karlově. Na programu byl sběr půdních a vodních bezobratlých živočichů, pozorování nasbíraných živočichů pod lupou a jejich určování, mikroskopování mechu měříku a práce s měřící technikou Pasco, EdLab a termokamerou.
Terénní cvičení SŠ
Závěrečnou aktivitou projektu „Učíme se navzájem“ bylo terénní cvičení 3. ročníků přírodovědného lycea. Na programu bylo předávání a výměna zkušeností mezi žáky, hodnocení jednotlivých aktivit projektu a pěší výšlap na Pustevny.
Učíme děti M�
V rámci projektu „Učíme se navzájem“ žákyně 3. ročníku přírodovědného lycea si připravila pro děti MŠ Opava Mostní výukový program, jehož hlavním cílem bylo seznámit naše nejmenší s problematikou sběru hliníku. Program obohatily pohádkou o sběru hliníku a výrobou vánočního přáníčka, při které děti mohly využít hliníkový odpad. Tato aktivita proběhla 14. prosince 2017.
Výukový program o recyklaci hliníku – děvčata 3. ročníku přírodovědného lycea (Tereza Królová, Lucie Moravcová a Eliška Štencková) předvedla dětem i v MŠ Opava, Heydukova ve čtvrtek 15. prosince 2017.
Učíme se navzájem
Další aktivita v rámci realizace projektu “Učíme se navzájem“ proběhla v pátek 2. března. Děvčata 3. ročníku přírodovědného lycea si připravila pro žáky 1. -5. ročníku ZŠ Opava, Malé Hoštice výukový program o sběru hliníku. Nejprve se žáci seznámili s vlastnostmi hliníku, s výrobky z hliníku a problematikou sběru hliníku. Poté následoval film o hliníkové plechovce a nakonec děvčata předvedla zajímavé pokusy s hliníkem.
Ve čtvrtek 15. března děvčata 3. ročníku přírodovědného lycea realizovala další vzdělávací aktivitu projektu “Učíme se navzájem“ v MŠ Heydukova v Opavě. Na programu byla pohádka O hliníkové plechovce Kvídovi, zajímavé pokusy s hliníkovými plechovkami a vyrábění velikonočních zápichů do květináče.
Začínáme mikroskopovat
Environmentální program „Začínáme mikroskopovat“ v projektu „Učíme se navzájem“ určený žákům základních škol byl realizován v laboratoři biologie 28. března. Děvčata 3. ročníku přírodovědného lycea předávala své vědomosti a zkušenosti spojené s mikroskopováním žákům 2. třídy ze ZŠ Boženy Němcové. Žáci pozorovali škrobová zrna bramboru, chloroplasty měříku a buňky cibule.
Svět pod lupou
Vzdělávací program pro žáky mateřských škol, který je součástí environmentálního projektu „Učíme se navzájem“ proběhl 21. června v MŠ Opava, Mostní. Dětem byla vysvětlena práce s lupou a pak prostřednictvím lupy pozorovaly bezobratlé živočichy.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje
Program Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty pro školní rok 2016/2017
Název projektu: „Včelařská akademie“
Název dotační priority: Podpora aktivit ve školních zahradách. Podpora badatelsky orientovaného vzdělávání.
Kód programu: 1617/E
Evidenční číslo:
Dotace na školní rok: 2016-2017
Cíl projektu
Projekt si dal za cíl seznámit žáky základních škol s životem včel. Snaží se, aby pochopili, jakým ohromným přínosem pro nás jsou a jak funguje vztah mezi chovatelem – včelařem a včelstvem. Seznámí studenty s produkty, které člověk umí při chovu získávat a se způsoby jejích zpracování a zužitkování.
Včelařský kroužek:
Včelařský kroužek, který vznikl na škole za přispění moravskoslezského kraje před třemi lety a vychoval již řadu samostatně včelařících studentů. Jeho fungování umožňuje nahlédnout v praxi pod střechy jednotlivých úlů a ověřit si teorii v praxi. Činnost již musela být rozdělena na studenty začátečníky, kteří se s včelařením teprve seznamují a pokročilé, kteří jsou již zdatnými pomocníky vedoucího kroužku.
Každý rok si tak žáci základních škol mohli vyzkoušet vytáčení medu a rovněž každý si odnese domů skleničku pro rodiče.
Návštěva ZŠ na tvůrčí dílně – v čase předvánočním proběhly tvůrčí dílny, které byly zaměřené na zpracování produktů včel. Žáci ZŠ si ze školního medu vyrobili pro své blízké perníky. Nejprve si uhnětli medové těsto, vykrojili figurky a po upečení i vyzdobili polevou. Hotové výrobky si odnesli v dárkových krabicích pro své blízké pod stromeček.
Dne 24. 5. a 31. 5. 2017 se žáci základních škol z Mladecka a Brumovic podívali v rámci projektu „Včelařská akademie“ do včelařského centra v Chlebovicích. Zde je umístěno muzeum, které mapuje vývoj včelařství na našem území a rovněž je zde výukové centrum. Žáci se mohli seznámit s životem včel, jak prostřednictvím filmové produkce, tak bezprostředním vstupem do včelína a ukázkou úlů. Také se naučili využívat včelí produkty – proběhlo zde cvičení výroby svíček z pravého vosku a také základy výroby medoviny. Veškeré nabyté znalosti pak zúročili ve vědomostních soutěžích, za které dostávali jako odměny perníkové sladkosti.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje
Program Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty pro školní rok 2015/2016
Název projektu: „O medu, včelách a lidech aneb Jak se dělá med“.
Název dotační priority: Podpora aktivit ve školních zahradách. Podpora badatelsky orientovaného vzdělávání.
Kód programu: 1516/E
Evidenční číslo:
Dotace na školní rok: 2015-2016
Cíl projektu
Smyslem tohoto programu by mělo být maximálně žáky zapojit do dění kolem chovu včel tak, aby se vlastní prací seznámili se stavbou úlů pro včely a vlastní činností poznali taje včelaření, seznámili se s odborníky a příklady dobré praxe v tomto, pro přírodu i člověka, jedinečném oboru.
Včelařský kroužek:
sestaven kroužek z řad žáků SŠ, kteří se budou seznamovat s chodem a prací kolem včel během celého roku. Pomohou se sestavováním rámků ( to co nestihnou žáci ZŠ), natíráním. Budou zkoušet jednotlivé úkony při práci se včelami.
- návštěva ZŠ na tvůrčí dílně – ukázky a degustace různých druhů medů, popis rozdílností, vysvětlení a názorná ukázka produktů, které se vyrábějí z medu (perníky, pečené čaje….), tvorba výrobků, soutěž mezi žáky a základními školami. Tvorba receptáře výrobků z medu.
- návštěva ZŠ – žáci se budou podílet na sestavování konkrétního úlu (sbíjení a drátkování rámků, zatavování mezistěn), natírání nástavků a zakomponování úlů na školní zahradě.
Další fotografie naleznete – zde!
Bude koupeno 5 úlů a tedy každá třída základní školy by mohla jeden „sestavit“. To co nestihnou, dodělají členové včelařského kroužku. Při tomto setkání se kromě práce také dozví něco ze života včel a poznají smysl jednotlivých částí úlu, seznámí se s pomůckami na chov včel.
- návštěva ZŠ – vysvětlení principu včelstva a jeho fungování. Role matky, dělnic a trubců. V laboratoři školy si budou moci prohlédnout a sami vypreparovat jednotlivé vývojové fáze včely – seznámit se tak s proměnou dokonalou. Činnost včel budou moci pozorovat ve svých úlech a také v pokusném proskleném úle.
- návštěva ZŠ – vysvětlení a názorná ukázka produktů, které nám poskytují včely (med, vosk, propolis, mateří kašička, včelí jed), zdůraznění největšího přínosu a to je opylování rostlin. Vytočení prvního medu a jeho degustace.
23. a 27. 5. 2016 se uskutečnila další část projektu podporovaného Moravskoslezským krajem „ O medu, včelách a lidech aneb Jak se dělá med“. V pondělí a v pátek vycestovaly děti našich partnerských základních škol – ZŠ Brumovice a ZŠ Otická ulice do včelařského muzea v Chlebovicích u Frýdku Místku. Žáci se zde mohli seznámit s historií včelařství, naučili se vyrábět svíčky, vyslechli přednášku učitele včelařství s videoprojekcí, vyzkoušeli si vědomostní soutěže a všichni dostali sladkou odměnu. Vše bylo velmi pěkně připraveno, muzeum má velké množství exponátů. Spokojené tváře dětí svědčily o kvalitě této exkurze.
Více fotografií – zde.
Výjezd ke včelařům nebo do včelařského muzea
určeno pro žáky SŠ oboru agropodnikání, lyceum a ochrany ŽP. Celkem 4 autobusy navštíví farmu Kolomý ve Starém městu u Bruntálu. Nejmodernější a největší provoz v ČR.
Včelařské přednášky určeny pro žáky SŠ. Odborníci budou přednášet o historii chovu včely u nás a moderních způsobech chovu.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje
Program Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty pro školní rok 2013/2014
Název projektu: „Postav si svůj úl, poznej život včely, vytoč si svůj med“
Název dotační priority: Podpora aktivit ve školních zahradách. Podpora badatelsky orientovaného vzdělávání.
Kód programu: 1314/E
Evidenční číslo: E10/2013
Dotace na školní rok: 2013-2014
Cíl projektu
Smyslem projektu by mělo být zapojení žáků do dění kolem chovu včel tak, aby se nadstavbou výuky v rámci tvůrčích dílen a badatelského vzdělávání, ve spolupráci se žáky spolupracujících základních škol, seznámili se zásadami včelaření v celém rozsahu daným názvem projektu „Postav si svůj úl, poznej život včely, vytoč si svůj med“.
Založení a vedení včelařského kroužku
Kroužek bude sestaven z řad žáků střední školy s největším zájmem o včelaření a ochotou celoročně v kroužku aktivně pracovat a připravovat tvůrčí dílny pro žáky základních škol. Žáci se budou seznamovat s chodem a prací kolem včel během celého roku. Připraví a metodicky povedou aktivity pro základní školy, včetně soutěží a kvízů.
Včelařská akademie
Přednášky renomovaných odborníků o chovu včel v aule školy pro žáky vybraných oborů střední školy. Odborníci budou přednášet o historii chovu včely u nás a moderních způsobech chovu. Žáci se mohou následně zúčastnit zimního seriálu přednášek pro včelaře.
Aktivita „Postav si svůj úl“
Žáci včelařského kroužku s vedoucím kroužku a žáci základních škol se budou podílet v rámci pracovní dílny na sestavování konkrétního úlu, natírání nástavků a zakomponování úlu na školní zahradě. Bude koupeno 5 úlů, 2 vzorově složí členové včelařského kroužku, každá třída základní školy si může sama jeden úl „sestavit“. Při tomto setkání se kromě práce také dozví něco ze života včel a poznají smysl jednotlivých částí úlu, seznámí se s pomůckami při chovu včel. Žáci kroužku připraví navíc zábavné kvízy a soutěž na dané téma.
Další fotografie – zde.
Aktivita „Poznej život včely“
2. návštěva základní základních škol na tvůrčí dílně – vysvětlení principu včelstva a jeho fungování. Poznání hierarchie včelstva – role matky, dělnic a trubců. V laboratoři školy si budou moci žáci prohlédnout a sami vypreparovat jednotlivé vývojové fáze včely – seznámit se tak s proměnou dokonalou. Činnost včel budou moci pozorovat ve svých úlech a také v pokusném proskleném úle. Žáci včelařského kroužku připraví navíc zábavné kvízy a soutěže na dané téma.
Aktivita „Vytoč si svůj med“
3. návštěva základní škol na tvůrčí dílně – vysvětlení a názorná ukázka produktů, které nám poskytují včely (med, vosk, propolis, mateří kašička, včelí jed), zdůraznění největšího přínosu a to je opylování rostlin. Vytočení prvního medu a jeho degustace. Žáci včelařského kroužku připraví navíc zábavné kvízy a soutěže na dané téma.
Cesty za příklady dobré praxe „Včelařská farma Kolomý“
Aktivita určena pro žáky střední školy vyjmenovaných oborů. Celkem 3 autobusy navštíví farmu Kolomý ve Starém Městě u Bruntálu. Jedná se o nejmodernější a největší provoz v ČR, kde se žáci zúčastní přednášky na téma jak založit a vést farmu, prohlídky včelí farmy, ukázky produktů včelí farmy a diskuse s odborníky.
Tato aktivita se zopakuje 3 x pro jiné žáky.
1. červenec 2014 – během školního roku 2013/14 proběhl na zemědělské škole v Opavě projekt podpořený Moravskoslezským krajem, jehož smyslem bylo seznámení studentů s chovem a životem včely medonosné. Byl zde založen
včelařský kroužek a také byly přizvány tři partnerské školy – ZŠ Brumovice, ZŠ Otická a ZŠ Englišova. Během zimních měsíců si každá ZS postavila a zkompletovala svůj úl a učila se zákonitosti ze života včel. V jarních měsících
proběhly přednášky odborníků, kteří se chovem včel zabývají a také jsme navštívili farmu pana Jana Kolomého, který je největší chovatel včel u nás a jeho farma je velice moderní. Samotný projekt pak vyvrcholil v měsící červnu, kdy si žáci základních škol vytočili med z úlu, který si postavili a každý si pak odnesl domů sladkou odměnu. Díky tomuto projektu se i v dalších letech může na škole rozvíjet včelařský kroužek, který sdružuje opravdové zájemce o tento obor.
Fotografie najdete – zde.
-
Za prameny řek protékajících městem Opavou
Grant z Moravskoslezského kraje v rámci dotačního programu „Podpora výzkumné a prů-zkumné činnosti, sledování situace – monitoring“
Cíl projektu:
Projekt je zaměřen na monitorování životního prostředí pramenišť řek protékajících městem Opavou a na aplikací poznatků a dovedností žáků studijních oborů Ochrana přírody a prostředí a Přírodovědné lyceum z různých oblastí teoretického vyučování. Jeho cílem je formování pozitivního a odpovědného ekologického vztahu k životnímu prostředí, rozvíjení schopností analyzovat a hodnotit problémy přírody, ověřovat metody pracovních postupů nejen v laboratoři, ale i v terénu a efektivně využívat moderních měřících, informačních a komunikačních technologií.
20. -22. října 2009 – Byla realizována první expedice projektu „Za prameny řek protékající městem Opavou“. Žáci 3. L zkoumali prameniště řeky Moravice ve Velké kotlině v CHKO Jeseníky. Fotografie z akce – zde.
27. – 29. dubna 2010 – Byla realizována druhá expedice projektu „Za prameny řek protékající městem Opavou“. Žáci 2. L prozkoumali prameniště řeky Černé Opavy v CHKO Jeseníky. Fotografie z akce – zde.