PROJEKTY EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU
Realizujeme nový projekt pro kvalitní a dostupné vzdělávání žákům a profesní podporu pedagogů v Masarykově střední škole zemědělské a přírodovědné, Opava, p. o.
Operační program: Spravedlivá transformace
Název projektu: TPA-Inovační centrum pro transformaci vzdělávání
reg.č. projektu: CZ.10.03.01/00/22_003/0000072
Termín realizace projektu: 09/2022 – 12/2027
Cílem projektu je zvýšit uplatnitelnost absolventů na současném a budoucím trhu práce a podpořit jejich schopnost pružně reagovat na dynamicky se měnící vnější podmínky a potřeby zaměstnavatelů. Absolventi budou vstupovat na trh práce lépe vybaveni odbornými znalostmi a dovednostmi.
Jedná se o partnerský projekt. Nositelem a žadatelem o dotaci je Moravskoslezský kraj, který je garantem financování celého projektu, a to včetně aktivit zapojených partnerů. Obsahovou náplň zajišťují partneři projektu, organizace, které jsou navázány na MSK.
Na Masarykově střední škole zemědělské a přírodovědné, příspěvková organizace, bude vybudována školní firma (reálná farma, kterou budou provozně a ekonomicky řídit žáci školy).
V rámci projektu dále vznikne podnikatelský inkubátor, kdy žáci budou mít možnost se seznámit s úspěšnými projekty v oblasti zemědělství a zpracovatelského průmyslu.
Škola a její učitelé budou zapojeni do tvorby eduboxů a to především v oblasti precizního zemědělství, kdy budou vytvořeny on-line výukové materiály, pro potřeby krajského vzdělávání v zemědělské oblasti. Základem tohoto vzdělávání budou vzdělávací moduly, vždy na dané téma, kdy každé téma bude rozděleno podle úrovně znalostí dané problematiky (od začátečníka pro pokročilého). Každý uživatel, žák i vyučující si tak může vybrat podle své potřeby.https://www.zemedelka-opava.cz/wp-content/uploads/2024/01/document.pdf
TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání | Moravskoslezský kraj | msk.cz
Odborné, kariérové a polytechnické vzdělávání v MSK II (OKAP II)
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0019613
Datum zahájení projektu: 1. 7. 2021
Datum ukončení projektu: 30. 11. 2023
Celkové způsobilé výdaje MSŠZe a VOŠ Opava: 13 004 166 Kč
Aktivity projektu
Realizované aktivity – červen 2023 ; Realizované aktivity – květen 2023 ; Realizované aktivity – duben 2023 ; Realizované aktivity – březen 2023 ; Realizované aktivity – únor 2023 ; Realizované aktivity – leden 2023 ; Realizované aktivity – listopad 2022 ; Realizované aktivity – říjen 2022 ; Realizované aktivity – září 2022 ; Realizované aktivity – červen 2022; Realizované aktivity-květen 2022 ; Realizované aktivity-duben 2022 ; Realizované aktivity-březen 2022 ; Realizované aktivity – únor 2022 ; Realizované aktivity-leden 2022 ; Realizované aktivity-prosinec 2021 ; Realizované aktivity – listopad 2021 ; Realizované aktivity – říjen 2021 ; Realizované aktivity – září 2021
Popis projektu:
Projekt vychází z Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Moravskoslezského kraje, který analyticky hodnotí aktuální stav vzdělávací soustavy a trhu práce v Moravskoslezském kraji se zaměřením na vzdělávání v oblastech definovaných výzvou Implementace krajských akčních plánů II.
Cílem projektu je podpořit intervence naplánované v krajském akčním plánu vedoucí ke zkvalitnění řízení škol a zvýšení kvality vzdělávání na území krajů prostřednictvím realizace zastřešujících aktivit, které jsou komplementární s aktivitami škol. Důraz je kladen na podporu pedagogických pracovníků včetně vedoucích pedagogických pracovníků a středního managementu škol, a to formou vzdělávání, mentoringu a síťování se zkušenými kolegy, dále na zvýšení kvality všeobecné a odborné složky odborného vzdělávání a podnícení zájmu dětí a žáků o technické obory cestou intenzivní spolupráce mezi mateřskými, základními, středními a vyššími odbornými školami v regionu s úzkou vazbou na zaměstnavatele. Nedílnou součástí je podpora aktivit vedoucích k vytvoření podpůrných a motivačních sítí pro žáky a studenty ohrožené školním neúspěchem s cílem prevence předčasného ukončení vzdělávání
- Realizátory 70 typů aktivit bude MSK a 96 partnerů, převážně SŠ, ZŠ, SVČ, ale rovněž KVIC, Ostravská univerzita, Vysoká škola báňská – Technická univerzita, Dolní oblast Vítkovice, Mensa České republiky a další vzdělávací instituce
- Bude vybudováno a dovybaveno celkem 128 odborných učeben, laboratoří, dílen
- Kromě partnerů bude přímo zapojeno 162 zaměstnavatelů a 257 škol
- Předpokládáme zapojení 21 000 dětí, žáků a studentů (VOŠ i VŠ) a 6 500 pedagogických pracovníků škol
Zapojení v projektu
Masarykova střední škola a Vyšší odborná škola v Opavě je partnerem projektu.
Realizované aktivity:
- KA Podpora odborného vzdělávání
- o1 Vybavení/investice
- o2 Vzdělávání pedagogů – zaměření na osobnostní rozvoj a pedagogiku
- o3 Vzdělávání učitelů – odbornost
- o5 Centra praktického vyučování
- o7 Žák ve firmě
- o8 Firma ve škole
- o9 Soutěže a přehlídky odborných dovedností žáků
V rámci této klíčové aktivity budou dovybaveny dílny a odborné laboratoře biologie a fyziky. Budou proškoleni učitelé ve své odbornosti, proběhnou krátkodobé stáže pedagogů na pracovištích zaměstnavatelů. Na škole vzniknou čtyři centra praktického vyučování – Centrum malé zemědělské, zahradnické a manipulační techniky, Centrum precizního zemědělství, Centrum pěstování rostlin, chovu zvířat a zemědělské techniky a Centrum zahradnictví
Žáci školy budou pravidelně navštěvovat spolupracující firmy, seznamovat se s novými technologiemi na pracovišti zaměstnavatelů. Odborníci z praxe se budou podílet na výuce žáků v hodinách odborných předmětů.
- KA Podpora polytechnického vzdělávání
- p1 Vytvoření, obnovení a dovybavení odborných učeben, laboratoří a dílen, s cílem podpory polytechniky
- p3 Spolupráce ze ZŠ/MŠ – sdílení učeben/dílen/laboratoří
- p4 Dovednostní workshopy s cílem podpořit polytechnické vzdělávání, spolupráce se zaměstnavateli
- p5 Projektové dny/výjezdy žáků
- p6 Odborné technické kroužky pro žáky SŠ
- p7 Kroužky pro žáky ZŠ
V rámci této klíčové aktivity bude rozšířena spolupráce se ZŠ a to v oblasti výuky předmětu Biologie, Chemie, Fyziky a Pracovní činnosti na pracovištích SŠ a realizaci workshopů zaměřených na pracovní profese ve spolupráci se zaměstnavateli. Pro žáky SŠ jsou připraveny tři kroužky: Přírodovědný kroužek, Kroužek odborných předmětů a Včelařský kroužek. Pro žáky ZŠ jsou připraveny dva kroužky: Kroužek zemědělských znalostí a Kroužek přírodních věd.
- KA Podpora kariérového poradenství
- k1 Vznik Centra kariérového poradenství
- k4 Motivační workshop pro žáky 1. ročníků
V oblasti kariérového poradenství vznikne na škole Centrum kariérového poradenství. Hlavním úkolem centra bude práce s žáky s cílem motivace ke studiu a snížení předčasného odchodu ze vzdělávání.
- KA Rozvoj výuky cizích jazyků
- j2 Prezentiáda
- j3 Den ve firmách
- j4 Kroužky cizího jazyka
V oblasti rozvoje cizího jazyka se zaměříme na rozvíjení odborného jazyka ve spolupráci s odborníky z praxe. Dojde také k propojení výuky cizího jazyka s výukou odborných předmětů, např. exkurzemi ve firmách v anglickém jazyce nebo realizací přehlídek prezentací se odbornou tématikou.
Pro žáky SŠ je připraven Kroužek cizího jazyka.
- KA Podpora čtenářské a matematické gramotnosti
- g3 Gramotnostní podpora k vyrovnání úrovně žáků
- g4 Podpora aktivit žákovského studijního klubu v rámci neformálního vzdělávání
V rámci této aktivity budou realizovány dva kroužky: Kroužek literární a mediální tvorby a Kroužek podpory matematické gramotnosti. Vznikne také Žákovský studijní klub s knihovnou a studovnou.
Realizační tým
NÁZEV POZICE |
JMÉNO |
|
Hlavní koordinátor a metodik aktivit |
Mgr. Jana Stříbná |
jana.stribna@zemedelka-opava.cz |
Ekonom |
Ing. Veronika Bátorová |
veronika.batorova@zemedelka-opava.cz |
Koordinátor investic a vybavení |
Mgr. Jiří Zapletal |
jiri.zapletal@zemedelka-opava.cz |
Odborní garanti klíčových aktivit |
KA O – Mgr. Vlastimil Dluhoš |
vlastimil.dluhos@zemedelka-opava.cz |
KA K – Ing. Martina Kupková |
martina.kupkova@zemedelka-opava.cz |
|
KA P – Mgr. Zuzana Šimečková |
zuzana.simeckova@zemedelka-opava.cz |
|
KA G – Mgr. Veronika Žurková |
veronika.zurkova@zemedelka-opava.cz |
|
KA J – Mgr. Martina Drastíková |
martina.drastikova@zemedelka-opava.cz |
Spolupracující školy
ZŠ Kobeřice
ZŠ Opava, Englišova
MŠ Sedmikrásky, Opava
ZŠ TGM, Opava
ZŠ Krnov, Dvořákův okruh
ZŠ Mladecko
Seznam spolupracujících firem
Chlebiš s.r.o. Cleverfarm,.a.s. Agrotrans Otice s.r.o. 1.Slezská strojní, a.s. BV Technika a.s. Strom Praha, s.r.o. 1. Hradecká zemědělská a.s. PASIČ spol. s r.o. ZD Loděnice AGRI-PRECISION s.r.o. MEDOX, s.r.o. AGRIMEX Brumovice s. r. o. CETA s.r.o. AGRO CS a. s. Terezie Dedková HORSE AGRO, s.r.o. Zemědělská a.s. Opava – Kylešovice Zemědělské a obchodní družstvo Hlavnice Družstvo vlastníků Polanka nad Odrou F – AGRO CZ, s.r.o. NAVOS, a.s. |
Hřebčín HF Velké Hoštice, z.s.
Jezdecký klub PROHORSES, z.s.
BEST, spol. s r.o
PASIČ spol. s r.o.
Investice reaguje na potřebu podpory vzdělávání žáků ohrožených školním neúspěchem v reakci na nemožnost realizace prezenční výuky ve školách během pandemie covid-19.
Masarykova střední škola zemědělská a VOŠ, příspěvková organizace, Opava je od 1. 02. 2020 zařazena do projektu OP VVV
„Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – šablony pro SŠ a VOŠ II“.
Výše částky schválené podpory: 1 417 157 Kč
Řídící orgán OPVV: MŠMT ČR
Číslo výzvy: Výzva č. 02_18_065 pro Šablony pro SŠ a VOŠ II – MRR v prioritní ose 3 OP
Registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_065/0016711
Název projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_065/0016711 Protěž
Datum zahájení fyzické realizace projektu: 01. 02. 2020
Celková doba realizace projektu: 24 měsíců
Datum ukončení fyzické realizace projektu: 31. 1. 2022
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Anotace projektu:
Projekt je zaměřen na jedno z/kombinaci následujících témat: personální podpora, osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání dětí, žáků a studentů, podpora extrakurikulárních/rozvojových aktivit, aktivity rozvíjející ICT, spolupráce s rodiči žáků a studentů, spolupráce s veřejností.
Co je cílem projektu?
Cílem projektu je rozvoj v oblastech, které škola určí jako prioritní pro svůj rozvoj a budoucí směřování.
Jaké aktivity jsou podporovány?
- Šablona personální podpory – kariérový poradce
- Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)
- Vzájemná výměna zkušeností mezi pedagogy, tandemová výuka
- Zapojení odborníka z praxe do výuky
- Zájmové kluby
- Rozvoj čtenářské gramotnosti
- Aktivity zaměřené na výuku s digitálními technologiemi, včetně jejich pořízení
Název projektu: Zjednodušené projekty 02_16_035
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.X/0.0/0.0/16_035/0007833
Výše částky schválené podpory: 1 397 742 Kč
Název projektu: Jazykové učebny středních odborných škol
Registrační číslo: CZ.1.10/2.1.00/29.01718
Žadatel projektu: Moravskoslezský kraj
Hlavním cílem projektu je dynamický rozvoj výuky jazyků ve vybraných středních odborných školách a dalších aktivit prostřednictvím modernizace a materiálového vybavení jazykových učeben/laboratoří.
Podstatou projektu je prostřednictvím vybavení jazykových učeben/laboratoří na 11 středních odborných školách v Moravskoslezském kraji zvýšit úroveň jazykového vzdělání žáků středních škol. Díky pořízení nového vybavení budou žáci vyučováni v podmínkách, které odrážejí současné trendy ve výuce cizích jazyků. Modernizované učebny/laboratoře budou primárně sloužit pro výuku cizích jazyků žáků škol zapojených do projektu. V odpoledních hodinách, resp. po skončení výuky, budou tyto prostory sloužit pro přípravu žáků na zkoušky k získání jazykových certifikátů či státnic.
Projekt je spolufinancován z Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko 2007 – 2013 ve výši 85 % z celkových způsobilých výdajů. Zbylých 15 % celkových způsobilých výdajů hradí Moravskoslezský kraj.
PARTNERSTVÍ PRO PODPORU POPULARIZACE VAV
Škola je partnerem projektu „Partnerství pro podporu popularizace VaV a další vzdělání v oblasti popularizace transferu technologií v oblasti zemědělství, potravinářství a bioenergetiky“.
Více informací se dozvíte na http://www.popularizaceapr.cz/
http://interaktivni-chemie.cz/
Projekt „Angličtina pro chemiky ve výrobě plastů a léčivých přípravků.“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/02.0038
Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
číslo výzvy 2,
název výzvy Moravskoslezský kraj – 2. kolo výzvy pro GP – oblast podpory 1.1,
název prioritní osy Počáteční vzdělávání,
název oblasti podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání.
4 936 553,60 Kč
Projekt zajišťuje lepší adaptabilitu absolventů oborů Chemik operátor – průmyslová chemie a Přírodovědné lyceum v podnicích vyrábějících plasty a léčivé přípravky zlepšením jejich dovedností v angličtině podle požadavků zaměstnavatelů. Zapojení zaměstnavatelů jako partnerů a rodilých mluvčích přispěje ke zvýšení motivace žáků učit se komunikovat v angličtině.
Projekt „Moderní environmentální vzdělávání v přírodě“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/02.0036
Datum realizace projektu: 1. 1. 2010 – 31. 10. 2011
Náklady projektu: 1 900 000,– Kč
Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
číslo výzvy 2,
název výzvy Moravskoslezský kraj – 2. kolo výzvy pro GP – oblast podpory 1.1,
název prioritní osy Počáteční vzdělávání,
název oblasti podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt je zaměřen na spolupráci žáků a učitelů střední školy a partnerské základní školy s odbornými pracovníky při tvorbě vzdělávacích materiálů v 7 ucelených oblastech environmentální výuky s využitím potenciálu dendrologicky významného školního parku. Dojde k projektovému vyučování, k tvorbě vzdělávacích modulů zaměřených na expozice přírodnin a odborné průvodcování.
Součástí je také tvorba digitálních prezentací, informačních tabulí s popisy expozic, měnitelných výstav a soutěží, provozování letní učebny v parku a klasické environmentální učebny s množstvím sbírkových materiálů a digitálních záznamů z oblasti přírody pro širokou škálu žáků základních a středních škol.
Projekt je zaměřen na tvůrčí činnost i nevšední možnosti výuky. Vede tak k dalšímu stupni pokroku ve výuce, nejen k tvorbě materiálu a výuce samotné, ale také k jejich prezentaci, propojení základního a středního vzdělávání, k prohlubování rétorických dovedností a odborných znalostí v této důležité oblasti.
Stránky projektu:
Projekt „Moderní škola“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0565
Datum realizace projektu: 1. 6. 2012 – 31. 5. 2014
Rozpočet projektu: 1 710 384,– Kč
Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
číslo výzvy 34
IP oblasti podpory 1.5 – unit costs
název prioritní osy Počáteční vzdělávání
název oblasti podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách.
Cílem projektu je prostřednictvím nových metod a nástrojů docílit zlepšení stavu počátečního vzdělávání na střední škole nebo konzervatoři v České republice. Zkvalitnění a zefektivnění výuky bude dosaženo metodickým vzděláváním, podpůrnými kurzy a mentoringem pedagogických pracovníků, tvorbou a následným používáním nových metodických pomůcek a učebních materiálů ve výuce.
29. říjen 2012 – Výběrové řízení Nákup ICT techniky
MSŠZe a VOŠ, Opava, příspěvková organizace vyhlašuje výběrové řízení na Nákup ICT techniky.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
POPIS PROJEKTU
Název OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost
číslo výzvy: 44
název výzvy: Žádost o finanční podporu z OPVK – IPo – oblast podpory 1.1
název prioritní osy: Počáteční vzdělávání
částka: 216.655.471,63 Kč
Obsahem projektu je podpora přírodovědného a technického vzdělávání ve SŠ a ZŠ v Moravskoslezském kraji, podpora a rozvoj spolupráce SŠ a ZŠ navzájem a rovněž spolupráce škol se sociálními partnery, zejména zaměstnavateli a vysokými školami v oblasti přírodovědného a technického vzdělávání. Jedná se především o neinvestiční podporu, která je doplněna investicemi v oblasti přírodovědného a technického vzdělávání ve SŠ v souvislosti s realizací kurikulární reformy. Investiční podpora spočívá v modernizaci a zkvalitnění vybavení odborných učeben a laboratoří v partnerských školách. Neinvestiční podpora je zaměřena na výuku a vybavenost prostor pro výuku a na volno časové aktivity, vzdělávání PP, spolupráci škol. Obecným cílem projektu je investiční, neinvestiční a metodická podpora přírodovědného a technického vzdělávání v partnerských SŠ a podpora a rozvíjení spolupráce těchto partnerských SŠ a ZŠ v MSK. Výstupem projektu jsou moderně vybavené laboratoře, odborné učebny a dílny pro výuku přírodovědného a technického vzdělávání v partnerských SŠ.
MĚSÍČNÍ PLÁNY AKTIVIT A VÝSTUPY PROJEKTU
Plán aktivit 2013 ke stažení:
zari 2013, rijen 2013, listopad 2013, prosinec 2013
Plán aktivit 2014 ke stažení:
leden 2014, unor 2014, brezen 2014, duben 2014, kveten 2014, cerven 2014, zari 2014, rijen 2014, listopad 2014, prosinec 2014
Plán aktivit 2015 ke stažení:
leden 2015, únor 2015, březen 2015, duben 2015, květen 2015, červen 2015
Proběhlé aktivity:
2013 – září, říjen, listopad, prosinec
2014 – leden, únor, březen, duben, květen, červen, červenec, září, říjen, listopad, prosinec
2015 – leden, únor, březen, duben, květen, červen
Výstupy projektu:
Osmotické jevy v buňce | Člověk |
Uvolňování uhlíku | Dopplerův jev |
Chemie bez (m)učení | Faradayova klec |
Archimédův šroub | Teslův transformátor |
Atmosferický tlak | Vodní smršť |
Bubliny | Zemětřesení |
REALIZACE PROJEKTU
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Napít se kozího mléka?
Tato otázka zněla v hlavě mnohých účastníků exkurze z řad lyceistů (3.L) a chemiků (2.C) v úterý 9. 6. 2015. Vyrazili do Beskyd a jejich první zastávkou byla kozí farma Zerlina v Hážovicích (Rožnov pod Radhoštěm). Přivítání bylo vskutku netradiční – pohled na pozadí šesti zvědavých hnědých krátkosrstých koz, kterým bylo připojováno dojící zařízení, mnohé trochu šokoval. Pochovat si třídenní kůzlátko a vyhánět 50 členné stádo na pastvu se však každému nepoštěstí.
Ekologické hospodaření a chov pro zaměstnance firmy není pouze prací, ale životním stylem. Bylo to znát z jejich chování, z každého jejich slova. Obhospodařují 45 ha pozemků, vyrábějí sýry, jogurty, specializují se na prodej ze dvora a ekoagroturistické aktivity. Při prezentaci kozích bioproduktů se žáci seznámili s jejich výrobou. Nadšení farmáři „nakazili“ zúčastněné tak, že zahodili všechny předsudky a ochutnávali a ochutnávali.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Vliv chovu ryb na životní prostředí
Dne 5. 6. 2015 byl do výuky environmentální nauky žáků 3. ročníku přírodovědného lycea zapojen odborník z praxe Bc. Jakub Kubačka. Žáci se dověděli zajímavé informace o historii rybníkářství v České republice, o chovu ryb v minulosti a v současné době a vlivu chovu ryb na životní prostředí.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Hlavní město Praha
Žáci 2. ročníku studijního oboru Ekologie a ochrana přírody a žáci 3. ročníku oboru Chemik navštívili ve dnech 2. a 3. června hlavní město Prahu. Po prohlídce historického centra shlédli výstavu Gateway to space, Křižíkovou fontánu, muzeum lega a muzeum voskových figurín.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Workshop
27.-28. 5. 2015 – Žáci učňovského oboru Farmář se zúčastnili dvoudenní akce, která byla zaměřena na návštěvu významných národních firem v oblasti moderní zemědělské techniky. Navštívili firmu Cime, a. s., která se zabývá manipulační technikou a zastupuje firmu Merlo v ČR. Další navštívenou firmou byla firma Dagros, s. r. o., která republikově zastupuje výrobky značky Ropa. Součástí workshopu byla návštěva školního statku středočeského kraje v Poděbradech, kde si žáci a učitelé mohli vyměnit poznatky a zkušenosti z oblasti zemědělského školství.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Moravský kras
Ve dnech 26.-27. 5. navštívili ocenění žáci školy Moravský kras. První den si prohlédli jeskyni Sloupsko-šošůvskou, Balcarku a Punkevní jeskyni, propast Macochu a Arboretum ve Křtinách. Druhý den jedna skupina absolvovala speleologický kurz Rudinským propadáním a druhá skupina navštívila Vida science v Brně. Nakonec si prohlédli výstavu rybích trofejí ve Slavkově u Brna.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Terénní cvičení
Žáci studijního oboru Agropodnikání se zúčastnili ve dnech 11.-12. května terénního cvičení. Navštívili ZOO Lešná, kde absolvovali komentovanou exkurzi na téma: Voda je náš život a vypracovali pracovní listy Zoorallye. Odpoledne se podívali do hřebčína Napajedla. Druhý den následovala komentovaná prohlídka zámeckého parku Lednice, kde adoptovali mladý strom, a prohlédli si skleník. Pak navštívili Zahradnickou fakultu Mendelovy univerzity, kde získali informace o možnostech studia, prohlédli si skleníky a pracovní plochy.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Dny moderní techniky
30. 4. 2015 – Ve spolupráci s partnery v rámci projektu NatTech jsme připravili pro žáky zemědělských oborů přehlídku nejmodernější zemědělské techniky. Dny moderní techniky nám pomohly zrealizovat přední regionální prodejci moderní zemědělské techniky BV TECHNIKA a. s., NAVOS a. s. a 1. SLEZSKÁ STROJNÍ a. s. Žákům byly představeny špičkové stroje firem Case, Steyr, Claas, Krone, Kuhn, Sola, Einbock. Akce byla žáky, učiteli i zástupci firem hodnocena jako výtečná a splnila naše očekávání. Děkujeme spolupořadatelům za perfektní spolupráci. Další fotografie – zde.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Modernizujeme praktickou výuku
29. duben 2015 – Pro další zkvalitnění praktické výuky jsme pořídili nový moderní stroj, tažené rozmetadlo minerálních hnojiv firmy POMOT. Tyto stroje vyrábí v licenci novozélandské firmy TRANSPREAD. Rozmetadlo škole dodala regionální firma Polagro.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Exkurze do minipivovaru v Ostravě
Ve čtvrtek dne 19. 3. 2015 se 8 žáků třídy 3. C oboru chemik – operátor zúčastnilo exkurze do prvního ostravského hospodského minipivovaru Pivovarský dům v Ostravě. Měli možnost vidět prostory, kde se vaří, kvasí a stáčí vlastní pivo Qásek. Vše bylo doplněno odborným výkladem pana majitele, který se snaží podpořit současný trend zvýšeného zájmu o malé pivovary a živé pivo. Snahou je poukázat na jiné pivní kultury a druhy piva, které u nás nejsou obvyklé, ale ve světě piva tvoří významnou část. V závěru exkurze měli žáci možnost navštívit nově otevřenou pivotéku – prodejnu českých a zahraničních piv a pivních produktů.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Zapojení odborníka z praxe v hodinách biologie
10. březen 2015 – V hodinách praktického cvičení z biologie se žáci 2. ročníku přírodovědného lycea dověděli informace o vodních ekosystémech a výskytu organismů ve vodě. Bc. Jakub Kubačka jim vysvětlil, jak provést monitoring vodních toků a seznámil je s přehledem organismů, které ve vodě mohou spatřit. Pak žáci hledali a lovili vodní živočichy v připravených vzorcích, pozorovali je pod lupou a nakonec určovali pomocí klíčů.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
ZOO v Olomouci
9. březen 2015 – Žáci 2. ročníku přírodovědného lycea v rámci terénního cvičení navštívili ZOO v Olomouci. Prohlídka zahrady byla spojena s odborným výkladem a zajímavostmi o chovaných zvířatech. Pak následovala prohlídka AQUA TERRY ve Štramberku, kde žáci mohli být účastni krmení terarijních zvířat.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Analýza potravin
V úterý 27. ledna 2015 uspořádali v rámci realizace projektu NatTech žáci SŠ pro žáky partnerských základních škol praktické cvičení na téma „Analýza potravin“. Žáci plnili praktické úkoly týkající se měření pH a cukernatosti vybraných nápojů, laboratorně určovali redukční vlastnosti sacharidů, dokazovali přítomnost škrobu v běžných potravinách. Součástí klání byl také vědomostní test. Největší úspěch však u žáků sklidily bonusové úkoly „kostka cukru“ a „vitaminátor“, kde bylo úkolem odhadnout počet kostek cukru v jednotlivých potravinách a seřadit různé druhy ovoce a zeleniny podle obsahu vitamínu C. Celkovým vítězem se stala ZŠ Slavkov.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Exkurze do Macco Organigues
17. prosinec 2014 – Žáci maturitního ročníku oboru Chemik operátor navštívili díky projektu NatTech bruntálskou pobočku společnosti Macco Organiques Limited UK, s. r. o. Organizace je výrobcem čistých chemikálií pro farmaceutický a potravinářský průmysl, vyváží produkty do více než 70 zemí světa. Žáci měli možnost nahlédnout do výroby minerálních solí na bázi vápníku, hořčíku, zinku, sodíku či draslíku. Exkurze byla doplněna odborným výkladem pana Ing. Rostlislava Šostáka.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Krajské setkání metodiků
10. prosinec 2014 – Proběhlo již druhé Krajské setkání metodiků přírodovědných předmětů, tentokrát na půdě přírodovědecké fakulty UP v Olomouci. Setkání se účastnili pedagogové ZŠ, SŠ a také studenti 4. L. Dopoledne si vyslechli tři přednášky z oblasti chemie, biologie a fyziky. Odpoledne si biologové mohli prohlédnout botanickou zahradu, chemici vyzkoušet zábavné chemické pokusy a fyzikové fyzikální pokusy v kuchyni.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Studijní návštěva
9. prosince 2014 – Žáci 2. A jeli v návaznosti na diskuzní fórum na katedru rozvojových studií, která je na přírodovědecké fakultě UP v Olomouci. Doc. Nováček žáky provedl katedrou, ukázal jim na čem se svými studenty pracuje a pozval je i na přednášku. Žáci se tak mohli vcítit do role opravdových vysokoškolských studentů, kteří se přednášky také účastnili. Ta se týkala udržitelného rozvoje a ropného zlomu.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Exkurze do pivovaru Litovel
8. prosince 2014 – Žáci 2. C navštívili pivovar Litovel, kde se dozvěděli mnoho informací o postupu výroby piva, který se probírá v odborné technologii. Navštívili také ekologické centrum Sluňákov v Horce nad Moravou, kde si prohlédli Dům přírody a seznámili se s chráněnou krajinnou oblastí Litovelského Pomoraví.
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
NatTech v TEVĚ
4. prosinec 2014 – V rámci projektu NatTech mohli žáci ZŠ Slavkov navštívit farmaceutickou společnost TEVA Industries s. r. o. V training centru jim byla představena historie a produkty firmy. S oblastí výzkumu je seznámil pan Dr. Cvak, který velmi působivě mluvil o přírodních drogách, jejich izolaci a využití v medicíně. také jim ukázal některé analytické techniky např. kapalinovou chromatografii.
Ovoce kolem nás
Ve čtvrtek 4. prosince 2014 proběhlo praktické cvičení připravené žáky SŠ pro žáky partnerských základních škol. Téma soutěžního klání bylo „Ovoce kolem nás“. Pro žáky bylo připraveno praktické poznávání ovocných stromů a odrůd jablek, následoval vědomostní test a nakonec poznávání plodů a exotického ovoce. Nejlépe si vedli žáci ZŠ Slavkov.
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Analýza potravin
V úterý 2. prosince 2014 uspořádali v rámci realizace projektu NatTech žáci 2. až 4. ročníku přírodovědného lycea a oboru chemik – operátor pro žáky základních škol Den přírodovědného vzdělávání. Tématem výuky byla „Analýza potravin“. Žáci partnerských škol získali zajímavé poznatky celkově o živinách v potravě. Prakticky si vyzkoušeli některé vlastnosti sacharidů, bílkovin a vitamínů. Určili si kvalitu medu. Stanovili si obsah vitamínu C v citronce, zjistili teplotu koagulace vaječné bílkoviny a proměřili pH a cukernatost běžně dostupných nápojů.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Bodies Revealed
18. listopadu 2014 – Žáci 3. ročníku přírodovědného lycea a vybraní žáci ze ZŠ Neplachovice a ZŠ Opava Otická navštívili výstavu Bodies Revealed v Brně, která představuje lidské tělo v celé jeho složitosti i kráse.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Plody ovocných stromů
13. listopad 2014 – Žáci 3. a 4. ročníku přírodovědného lycea a žákyně 3. ročníku učňovského oboru Zahradník uspořádali v rámci realizace projektu NatTech pro žáky základních škol Den přírodovědného vzdělávání. Tématem výuky byly „Plody ovocných stromů“. Žáci partnerských škol získali zajímavé poznatky o živinách v ovoci, exotickém ovoci, semenech a plodech rostlin, základních pomologických znacích šesti odrůd jablek a určování ovocných stromů ve školním sadu.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Udržitelný rozvoj – ústup nebo rozvrat?
6. listopad 2014 – Žáci prvního a druhého ročníku oboru chemik-operátor a žáci druhého ročníku agropodnikání se zúčastnili diskuzního fóra s odborníkem na udržitelný rozvoj panem Doc. RNDr. Pavlem Nováčkem, CSc. z katedry rozvojových studií UP v Olomouci. Žáci se dozvěděli mnoho o udržitelném rozvoji a měli možnost nad danou problematikou diskutovat. V prosinci budou mít možnost navštívit katedru rozvojových studií, kde nás pan docent provede a umožní nám bližší náhled na výzkumné zaměření, které tato katedra řeší. Je to jedna z úplně nových kateder, která na UP vznikla v nedávné době.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Pasivní dům Intoza
4. listopad 2014 – Získat základní informace o pasivním domě se rozhodli žáci 1. a 2. ročníku přírodovědného lycea a ochrany přírody, kteří navštívili Intozu Ostrava. Tento dům patří mezi první postavené pasivní instituce v ČR. Měli také možnost se zúčastnit besedy o netopýrech, která probíhala v přednáškové síni pasivního domu.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Terénní cvičení
Žáci partnerské školy ZŠ Neplachovice se zúčastnili ve dnech 21. – 22. října 2014 terénního cvičení organizovaného studenty přírodovědného lycea. Vyzkoušeli si monitoring vody, půdy a ovzduší v terénu, navštívili jeskyni Na Pomezí, přečerpávací elektrárnu Dlouhé Stráně, zámek a papírnu ve Velkých Losinách.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Potok nebo stoka?
21. říjen 2014 – Žáci partnerských základních škol, prezentovali své výsledky badatelského měření, které bylo zaměřeno na čistotu potoků v jejich okolí. Většina potoků není podle jejich měření v dobrém stavu. Proběhla i diskuze ohledně zlepšení kvality vody v potocích. Následně šli na exkurzi do ČOV v Opavě, kde se dozvěděli, jak se odpadní voda upravuje než se pustí zpět do řeky. Ve Štáblovicích je pan starosta provedl kořenovou čističkou a vysvětlil jim, jak funguje. Na závěr proběhla soutěž ve sběru čtyřlístků. Během 10 minut se nasbíralo 35 čtyřlístků, 4 pětilístky a 2 šestilístky.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Den moderní zemědělské techniky
14. říjen 2014 – žákům školy byla v rámci projektu NatTech představena nejmodernější zemědělská technika. Akci připravili ve spolupráci se školou a školním statkem Opava regionální firma BV –Technika, a.s. Cílem aktivity bylo předvedení moderní techniky, která se dnes využívá v zemědělské praxi. Byly zde prezentovány stroje na přípravu půdy, orbu, setí a rozmetání hnojiv. Žáci mohli sledovat jednotlivé stroje při práci, zjišťovat rozdíly mezi nimi, hodnotit práci traktorů a mnoho dalších věcí. Tímto chceme poděkovat firmě BV- Technika, a.s. za zapůjčení strojů a perfektní prezentaci.
Exkurze do Vizovic
14. říjen 2014 – studenti 4. ročníku oboru Chemik operátor navštívili společnost Rudolf Jelínek, která se zabývá procesem kvašení a výrobou ethanolu ve formě destilátů. Studenti shlédli celý proces výroby doplněný odborným komentářem a návštěvou muzea. Ve druhé části se podívali do výrobny čokolády a čokoládových pralinek Carletti, která je součástí komplexu Jelínek ve Vizovicích.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Exkurze na přírodovědecké fakultě
9. říjen 2014 – žáci 2. a 4. ročníku přírodovědného lycea se zúčastnili studijní návštěvy Přírodovědecké fakulty UP v Olomouci. Navštívili centrum regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum, kde si prohlédli laboratoře oddělení biochemie proteinů, biofyziky a oddělení genetických zdrojů zelenin, léčivých rostlin a speciálních plodin.
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Význam DNA
25. září 2014 – Ve čtvrtek se žáci 2.L zúčastnili diskusního fóra s pracovníkem katedry buněčné biologie a genetiky UP Olomouc RNDr. Petrem Nádvorníkem, Ph.D. Tématem diskuse byl „Význam DNA“
„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“
reg. č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008
Uvolňování uhlíku
Žáci partnerských základních škol si ověřili, jak se uvolňuje oxid uhličitý z půdy. O výsledcích svých badatelských objevů se navzájem informovali dne 23. září 2014 v přírodovědné učebně MSŠZe a VOŠ. Poté si mohli vyzkoušet řadu pokusů s měřící technikou PASCO a mikroskopy. Za odměnu si na závěr mohli prohlédnout pasivní dům společnosti Intoza v Ostravě.
Projekt „Rozvoj stěžejních studijních oborů Masarykovy střední školy zemědělské a Vyšší odborné školy v Opavě formou zážitkového a zkušenostního učení“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/02.0041
Datum realizace projektu: 1. 12. 2009 – 31. 10. 2011
Náklady projektu: 1 995 000,– Kč
Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
číslo výzvy 2,
název výzvy Moravskoslezský kraj – 2. kolo výzvy pro GP – oblast podpory 1.1,
název prioritní osy Počáteční vzdělávání,
název oblasti podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt je zaměřen na rozvoj klíčových kompetencí, zejména praktických dovedností žáků Masarykovy střední školy zemědělské a Vyšší odborné školy v Opavě (dále v textu MSŠZe a VOŠ Opava) prostřednictvím neformálního vzdělávání.
Tématicky projekt řeší dvě zdánlivě nesouvisející oblasti, které se však prolínají samotným zaměřením této školy. Jedná se o obory, které jsou typické pro tuto školu a zároveň nemají obdobu v rámci Moravskoslezského kraje. Konkrétně pak o předměty související s chovem koní a aranžováním a vazbou květin (název projektu K2 značí=koně a květiny). Projektem řešené vzdělávací aktivity rozvíjejí stávající Školský vzdělávací program a současně jsou přímou reakcí na dotazníkovým šetřením potvrzený požadavek žáků po větším počtu hodin věnovaným praktické výuce. Projekt je také reakcí na aktuální trendy v ČR jako jsou neustále rostoucí počet chovaných koní a zdůraznění estetického cítění u obyvatel, které naplňuje právě originální a trendové užití květin.
ROZVOJ A METODICKÁ PODPORA PORADENSKÝCH SLUŽEB – VIP III
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/4.1.00/33.0001
Zde se realizuje projekt v rámci Operačního programu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem
a státním rozpočtem České republiky
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola se zapojila do projektu UNIV3 – podpora procesů uznávání. Projekt navazuje na systémový projekt UNIV a na aktivity individuálního projektu národního UNIV 2 KRAJE.
Projekt UNIV 3 byl zahájen v únoru 2012 a jeho předpokládané ukončení je v červenci 2014.
Hlavním cílem je zkvalitnění systému rekvalifikací širokou podporou procesu uznávání výsledků předchozího učení a modernizací procesu akreditací, tzn.:
1. podpořit realizaci procesů uznávání vytvořením 350 modulových programů dalšího vzdělávání (rekvalifikací), jejichž ralizace zajistí přípravu účastníků na vykonání zkoušky podle hodnotících standardů a v souladu se zákonem č. 179/2006 Sb.
2. rozvíjet praktické postupy a nástroje pro identifikaci a uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení
3. modernizovat proces akreditací
4. podpořit rozvoj procesu uznávání cílenou propagací.
Naše škola se v rámci projektu UNIV 3 podílí na tvorbě programů dalšího vzdělávání podle standardů NSK, na vzdělávání podle těchto programů a na ověřování procesu uznávání výsledků předchozího učení.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Více informací se dozvíte na www.univ.cz
ROZVOJ A ZLEPŠENÍ SOUČASNÉ NABÍDKY MORAVSKOSLEZSKÉHO CENTRA ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PRO ROZVOJ VENKOVSKÉHO PROSTORU
Moravskoslezské centrum odborného vzdělávání pro rozvoj venkovského prostoru vzniklo jako jedno ze dvou pilotních center svého zaměření v České republice. Jeho členy jsou 3 odborné školy působící v oboru v rámci Moravskoslezského kraje:
– Masarykova střední škola zemědělská, Opava, příspěvková organizace
– Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Krnov, příspěvková organizace
– Střední škola zemědělství a služeb, Město Albrechtice, příspěvková organizace.
Dále jsou členy centra Školní statek v Opavě, Regionální agrární komora v Opavě
a Zemědělský svaz. Činnost centra byla zaměřena na organizaci seminářů, školení
a odborných kurzů v oboru.
Na základě zkušeností a rozsáhlých dotazníkových šetření chce centrum v projektu nabídnout široké spektrum aktivit, které pomohou pracovníkům v zemědělství, službách pro zemědělství a údržbě krajiny být konkurenceschopní v podmínkách členství České republiky v Evropské unii v novém programovém období let 2007- 2013. Charakteristickým rysem projektu je jeho interdisciplinarita, na koncipování vzdělávacího programu se podílejí pracovníci z různých oblastí. Projekt reaguje na adaptabilitu agrárního sektoru v Moravskoslezském kraji, na podmínky společné zemědělské politiky Evropské unie cestou vzdělávání.
Jednotlivé moduly projektu jsou soustředěny do těchto oblastí:
- rozvoj informační společnosti, zaměření na využití moderní informační techniky, českých i zahraničních zemědělsko-potravinářských databází a speciálních zemědělských programů,
- školení v oblasti orientace v projektech a výzvách, projektové semináře zaměřené na přípravu a podání projektu s ohledem na jejich přínos a úspěšnou realizaci a možnosti čerpat peníze z fondů České republiky i Evropské unie,
- využívání moderní techniky a technologií v zemědělství formou předváděcích akcí a praktických ukázek se zaměřením na zdokonalení vybavenosti a konkurenceschopnosti vyspělým agrárním zemím, úspory energií a na zlepšení produktivity práce,
- přednášková, seminární a konzultační činnost zaměřená na ochranu životního prostředí a krajiny a kvalitu života ve vesnických oblastech.
V rámci projektu bude vybudována kancelář projektu s označením programu a logem ESF, kde budou v průběhu projektu přístupny dílčí výsledky, poradenská činnost a publicita všech činností v projektu.
Projekt využívá spolupráci podniků a vzdělávacích institucí při vývoji a realizaci nových vzdělávacích programů v rámci dalšího profesního vzdělávání. Spolu s partnerem projektu, kterým je Střední škola zemědělská, Frýdek-Místek, příspěvková organizace, pokrývá převážnou část území Moravskoslezského kraje. V rámci projektu bude osloveno velké spektrum podniků v daném oborovém rozsahu. To umožňuje spolupráce s Agrární komorou, Krajským informačním centrem pro rozvoj zemědělství a venkova a Zemědělským svazem. Celkem se projektu aktivně zúčastní 800 – 1000 respondentů.
Udržitelnost projektu je dána další činností Centra odborného vzdělávání a možnostmi financování z jiných zdrojů.
Výsledky a aktivity projektu jsou velmi dobře využitelné také pro vzdělávání žáků jednotlivých škol pro následné období.
Hlavní cíle projektu jsou formulovány takto:
- oslovení širokého spektra pracovníků v zemědělství, ochraně a údržbě krajiny a venkovského prostoru,
- zabezpečení nediskriminačních opatření v projektu,
- rozsáhlý dotazníkový průzkum pro zaměření jednotlivých aktivit modulů, úpravy obsahové náplně,
- vytvoření speciálních programů, jejich připomínkování, evaluace a sestavení do 4 modulů,
- zvýšení počítačové gramotnosti a schopností orientovat se v zemědělských a potravinářských databázích a využívat speciální zemědělské programy,
- usnadnění orientace v grantových programech České republiky i Evropské unie, schopnost přípravy projektů a čerpání finančních prostředků z Evropské unie,
- zdokonalení v dovednostech využití moderní zemědělské techniky s vazbou na úspory energií, ochranu životního prostředí a zvýšení produktivity práce,
- osvěta v oblasti ochrany životního prostředí a zlepšování života na vesnici, enviromentální vzdělávání,
- zaměření na rovné příležitosti a plošné působení na území Moravskoslezského kraje,
- vytvoření metodických postupů vzdělávání v uvedených oblastech
- motivace k celoživotnímu vzdělávání,
- evaluace jednotlivých aktivit projektu, pravidelné monitorování a vyhodnocování modulů a prezentace na webových stránkách.
Projekt je zaměřen na cílovou skupinu s ohledem na zlepšení adaptace venkovského prostoru na měnící se podnikatelské prostředí, zlepšení odborné připravenosti a právního vědomí zemědělské veřejnosti a obyvatel venkova v Moravskoslezském kraji. V roce 2007 – 2013 se chystají nová pravidla společné zemědělské politiky pro všechny členské státy Evropské unie, která jsou obsažena v těchto chystaných dokumentech:
– Nařízení Rady o podpoře pro rozvoj venkova a Evropského zemědělského fondu (EZFRV)
– Evropský fond pro rozvoj venkova na léta 2007 – 2013 (EAFRD)
– Národní strategický plán pro rozvoj venkova ČR na období 2007- 2013
– Program rozvoje venkova ČR na období 2007 – 2013.
Projekt je inovativní, neboť pomůže rozvinout činnost pilotního oborového centra. Pomocí projektu budou nejnovější poznatky a technologie přeneseny plošně mezi veškeré zájemce v uvedených oblastech v rámci celého Moravskoslezského kraje. Projekt dá prostor k vytvoření nových vzdělávacích programů, kurzů a přednášek, které jsou ve vyspělých zemích Evropské unie běžně využívány. Propojí školská zařízení s praxí, což přinese prospěch pedagogickým pracovníkům odborných škol a jejich žákům i zástupcům praxe a adeptům dalšího profesního vzdělávání. Zpřístupní vybavení škol a kapacity vzdělávacích zařízení pro dospělé, umožní využít nové moduly vytvořené v rámci projektů pro žáky. Moravskoslezské centrum odborného vzdělávání pro rozvoj venkovského prostoru má vzhledem ke struktuře školských zařízení, profesních sdružení, neziskových organizací a zázemí jednoho z nejlepších školních statků České republiky potenciál pro kvalitní celoživotní vzdělávání.
Bližší představení jednotlivých aktivit projektu:
Modul č. 1: Kurzy zlepšování odborných znalostí a dovedností v oblasti informačních technologií
Vytvoření 2 kurzů s dotací 40 hodin na kurz. Kurzy budou realizovány na zúčastněných odborných školách v Opavě, Městě Albrechticích, Krnově a Frýdku-Místku. Plošně pokryjí většinu území Moravskoslezského kraje. Pro potřeby účastníků kurzů budou vytvořeny studijní materiály. Využity budou počítačové učebny a lektoři škol, kteří jsou většinou také lektory školicích středisek ICT v rámci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
Kurz č. 1- kurz základních počítačových znalostí – Word, Excel, Power Point
Kurz č. 2 – kurz využití internetu, speciálních českých a zahraničních zemědělských a potravinářských databází a speciálních zemědělských programů, jejichž znalost je potřebná pro hospodaření v Evropské unii. Nejnovější programy budou pořízeny pro potřeby kurzu a budou i po skončení kurzu sloužit pro žáky škol i celoživotní vzdělávání. Jedná se o balíčky programů Evidence půdy, Agronom a Chovatel, které jsou pro školy výhodně poskytovány jako multilicence. Tyto počítačové programy jsou na vysoké úrovni, avšak v praxi zatím málo používány. Kurzy budou dle potřeby cílové skupiny probíhat v mimovegetačním období.
Celkový počet posluchačů jednoho kurzu je 12 x 4 školící místa = 48.
Celkový počet posluchačů obou kurzů 24 x 4 školící místa = 96.
V rámci finanční odměny pro lektora zahrnuje hodinová sazba náklady na výuku, základní odvody a cestovné lektora.
Výstupem kurzu budou prezenční listiny, dotazníkové šetření pro evaluaci organizátorům
a certifikáty o absolvování kurzu.
Modul č. 2: Kurzy zvyšování profesní úrovně a připravenosti zemědělců ve vazbě na podmínky Evropské unie
V rámci modulu proběhnou 2 kurzy v rozsahu 40 hodin, realizované na zúčastněných odborných školách v Opavě, Městě Albrechticích, Krnově a Frýdku-Místku. Pokryjí svým rozsahem většinu území Moravskoslezského kraje. V rámci přípravy budou vyhotoveny studijní materiály pro cílové skupiny.
Kurz č. 1: Zemědělská politika Evropské unie- programy a fondy
Kurz č. 2: Vzdělávání v oblasti projekční činnosti včetně praktického procvičování přípravy projektů.
Celkový počet proškolených v jednom kurzu 12 x 4 místa realizace = 48.
Celkový počet proškolených v obou kurzech 24 x 4 místa realizace = 96.
Kurzy povedou projektoví manažeři se zkušenostmi z Euroregionu Praděd. Kurzy budou probíhat v pětidenních ucelených blocích, v mimovegetačním období z hlediska potřeb cílových skupin. Měly by výrazně napomoci v orientaci v programech, v odstranění obav z jejich využívání. Poskytnou praktický návod vyplňování žádosti a realizace projektů.
V rámci finanční odměny pro lektora zahrnuje hodinová sazba náklady na výuku, zákonné odvody a cestovné lektora.
Výstupem kurzu budou prezenční listiny, dotazníkové šetření pro evaluaci organizátorům
a certifikát o absolvování kurzu.
Modul č. 3: Semináře zlepšování životního prostředí a kvality života ve venkovském prostoru
Realizace 2 seminářů na zúčastněných odborných školách v Opavě, Krnově a Frýdku-Místku a na zámku v Bartošovicích. Toto místo bylo vybráno z důvodů rovnoměrného plošného pokrytí území Moravskoslezského kraje. Celkem bude realizováno 8 seminářů, které pokrývají svým rozsahem většinu území Moravskoslezského kraje. Rozsah jednoho semináře je 8 hodin a předpokládaný počet účastníků vždy 30 v každém semináři. Celkový předpokládaný počet účastníků je 240.
Svým zaměřením je určen nejen pro zemědělskou veřejnost, ale také pro samosprávu obcí, pracovníky v údržbě krajiny a oblasti životního prostředí, pracovníky neziskových organizací. Cílem je zvýšit kvalitu života na vesnici a přizpůsobit znalosti v údržbě krajiny a ochraně životního prostředí přísným podmínkám a normám Evropské unie v uvedených oblastech. Na seminářích se budou podílet zkušení lektoři s dlouholetou praxí v uvedených oblastech.
Výstupem seminářů budou prezenční listiny, dotazníkové šetření pro evaluaci organizátorů a osvědčení o absolvování semináře.
Modul č. 4: Předváděcí akce moderní zemědělské techniky a technologií s možností jejich využití
Organizační zajištění 2 předváděcích akcí zaměřených na nejnovější zemědělskou techniku a technologie v daných oborech. Proběhne výstava a předvádění techniky zúčastněných firem a doprovodné videoukázky. Po celou dobu mohou účastníci cílových skupin konzultovat jednotlivé výhody i nevýhody techniky, nechat si ji předvést, případně sami vyzkoušet. K dispozici budou odborníci z firem. Cílem je techniku a technologie představit, zaměřit se na způsoby využití, úspory drahých energií a šetření či zlepšování životního prostředí. Semináře budou jednodenní a předpokládá se účast cca 25O zájemců z řad cílových skupin na předváděcí akci. Akce proběhnou napříč jednotlivými firmami se zaměřením na určitý druh zemědělské techniky.
Přehlídka č. 1: technika pro zpracování půdy a minimalizaci zpracování půdy, místo konání ZP Loděnice, účast 4 – 5 renomovaných firem se svou technikou.
Přehlídka č. 2: technika pro sklizeň pícnin, místo konání ZP Frýdecko, účast 3 – 4 renomovaných firem s velkým spektrem techniky.
Výstupem přehlídek budou prezenční listiny, dotazníkové šetření pro evaluaci organizátorů. Akce budou podpořeny jménem pilotního centra odborného vzdělávání a moderní technika bude jednotlivými firmami prezentována bez velkých finančních požadavků.
Příspěvek pro webové stránky projektu vypracoval ing. Arnošt Klein, spoluautor projektu
LIDSKÉ ZDROJE V AGRÁRNÍM VÝZKUMU
Škola je partnerem projektu „Rozvoj lidských zdrojů v aplikovaném zemědělském výzkumu -cesta k posílení konkurenceschopnosti agrárního sektoru“
Více informací se dozvíte na http://www.vuchs.cz/OPVpK
NOVÉ PŘÍSTUPY K VYUŽITÍ ICT VE VÝUCE PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ NA SŠ
Škola je partnerem projektu „Nové přístupy k využití ICT ve výuce přírodovědných předmětů na středních školách.
Více informací se dozvíte na http://www.vuchs.cz/OPVpK